Gynekologi

Under har vi beskrevet problemstillinger våre gynekologer kan bistå med. I venstre meny kan du lese mer om undersøkelsene vi utfører.

Gynekologisk kontroll med celleprøve og ultralyd

Gynekologen gjør en generell gynekologisk undersøkelse med spesifikk undersøkelse av ytre kjønnsorgan, skjede og livmorhals og tar celleprøve fra livmorhalsen. Undersøkelsen påviser eller utelukker kreft eller forstadier til kreft i livmorhalsen.

I tillegg utføres det en ultralydundersøkelse for å vurdere livmor og eggstokker.Undersøkelse. Dette benyttes for å utelukke svulster i underlivet.

Ved utflod eller på forespørsel tar vi prøve for klamydia fra livmorhals. Ved behov gjennomfører vi også andre mikrobiologiske undersøkelser.

Undersøkelse ved kløe og svie fra underlivet

Kløe og svie i underlivet er ikke uvanlig og kan skape mye ubehag. Disse plagene kan blant annet skyldes sopp, eksem eller små rifter i skjedeåpningen. Oftest har disse plagene årsaker som lar seg behandle enkelt.

Prevensjonsveiledning

Mange prevensjonsmidler er tilgjengelige i dag. Vi kan bidra med veiledning av hvilke prevensjonsmidler som er best for deg. Våre gynekologer kan sette inn ulike typer spiraler i livmoren, både med og uten hormoner. Spiral som prevensjonsmiddel egner seg best for kvinner som har født barn.

Blødningsforstyrrelser

Blødningsforstyrrelser er endringer i den normale menstruasjonssyklusen. De fleste endringer i blødningsmønsteret er oftest ufarlig. Dersom blødningene ikke går over eller er store er det tilrådelig å oppsøke gynekolog. Det kan være mange grunner til endringer i blødningsmønsteret, for eksempel spontanabort, graviditet utenfor livmoren, infeksjon, polypper i livmorhalsen, muskelknuter og kreft.

Plager i forbindelse med overgangsalder

Overgangsalderen er perioden før og etter siste menstruasjonsblødning. Overgangsalderen innebærer reduksjon i kroppens hormonproduksjon, hvilket kan føre til at kvinner får større eller mindre plager. I tillegg til hetetokter er mange plaget med tørr skjede, blødningsforstyrrelser, redusert sexlyst og stressinkontinens. Noen plages også med infeksjoner.

Smerter i underlivet

Med smerter i underlivet menes smerter i nedre del av magen eller i skjeden. Har du slike smerter bør du kontakte lege. Det kan være mange årsaker til slike smerter. Derfor er det viktig å foreta undersøkelse for å finne ut om du trenger behandling.

Utflod

Utflod er væske som skilles ut fra skjeden i større omfang og/eller er mer illeluktende enn den enkelte kvinne oppfatter som normalt. Utflod skyldes ofte skjedekatarr og kan behandles med medisiner. Utflod kan også skyldes kjønnssykdommen klamydia. Klamydia er en vanlig årsak til sterilitet hos kvinner og gir oftest ingen symptomer før sykdommen har kommet langt. Ved mistanke om klamydia bør du undersøkes, slik at behandling kan starte tidlig. Tidlig behandling reduserer følgetilstander av sykdommen.

Endometriose

Endometriose er en vanlig medisinsk tilstand hvor slimhinnen som kler innsiden av livmoren også finnes utenfor livmoren, og vil påvirke andre organer i bekkenet. Tilstanden kan føre til smerte og redusert fruktbarhet. Endometriose oppstår hos kvinner i fruktbar alder og går over med overgangsalderen. Denne tilstanden kan gi smerter, blødninger og vansker med å bli gravid. Tilstanden kan ofte diagnostiseres ved gynekologisk undersøkelse og ultralyd.