Anorektoskopi

Anoskopi er undersøkelse av selve endetarmsåpningen og nederste del av endetarmen. Anoskopi gjøres som regel samtidig med rektoskopi. Et anoskop er et kort rør som føres forsiktig inn i endetarmen.

Undersøkelsen gjennomføres med kort anoskop.

Undersøkelsen er vanligvis ikke smertefull med mindre en har tilstander i endetarmsåpningen som i seg selv er smertefulle. Lokalbedøvelse vil da benyttes.

Anoskopi brukes bl.a. for vurdering av hemorroider og andre tilstander rundt anus og nedre del av endetarmen. Man kan ofte behandle hemorroider ved strikkligatur i samme seanse. Man kan ved anoskopi også ta biopsier /vevsprøver) hvis nødvendig.

Vanligvis har man ikke plager etter selve undersøkelsen. Hvis strikkligatur har vært satt på hemorroider eller biopsier tatt fra slimhinnen kan man se litt friskt blod fra endetarmen første 1-2 dagene.

Rektoskopi er undersøkelse av endetarmen. Undersøkelsen gjøres alltid samtidig med anoskopi, et rektoskop er et rør på 25 cm som føres forsiktig inn i endetarmen.

Rektoskop brukes for undersøkelse av endetarmen

Undersøkelsen er i utgangspunktet ikke smertefull, men litt ubehagelig. Det er sjeldent behov for bedøvelse eller smertestillende. Unntaksvis brukes lokal bedøvelse i form av salve.

Ved rektoskopi ser man bl.a. etter betennelser og svulster i endetarmen. Det er enkelt å ta biopsier hvis nødvendig.

Forberedelser til undersøkelsen

Tømming av endetarm før undersøkelsene: Det er viktig at endetarmen er tømt før undersøkelsen. Før tømming brukes et engangsklyster kvelden før undersøkelsen, samt 1-2 timer før undersøkelsen. Dette kan kjøpes på apotek uten resept (f.eks Klyx 240 ml)

Etter undersøkelsen

Vanligvis har man ikke plager etter selve undersøkelsen. Hvis strikkligatur har vært satt på hemorroider eller biopsier tatt fra slimhinnen kan man forvente litt friskt blod fra endetarmen første 1-2 dagene.

Nye pasienter bes fylle ut skjemaet for medisinsk informasjon og ta det med til undersøkelsen.
Last ned skjema for medisinsk informasjon her.